?>

Ahmet Adnan Saygun Hayatı ve Eserleri

Bülent ÖNGE

1 yıl önce

              Ahmet Adnan Saygun, 1907 yılında İzmir’de doğmuştur. En önemli Türk bestecilerinden biridir. Müzik hayatına, almış olduğu piyano ve armoni dersleri ile başlamıştır. 1925 ve 1926 yıllarında ilkokul ve lise de müzik öğretmenliği yapmıştır. Atatürk’ün Türkiye Cumhuriyeti için gerekli gördüğü müzik inkılabı ve uyguladığı müzik politikası, Saygun’un izleyeceği yolu da belirlemiştir. Türk beşleri olarak adlandırılan bestecilerin arasında yer almıştır.

                Atatürk, müzik konusunda ki görüşlerini Cumhuriyetin ilk yıllarında uygulamaya başlamıştır. Bu kapsamda, 1 Eylül 1924’de Musiki Muallim Mektebi kurulmuş, yönetimine İstiklal Marşı’nın bestecisi ve Cumhurbaşkanlığı Orkestrası Şefi keman sanatçısı Osman Zeki Üngör atanmıştır. Maarif Vekaleti, 29 Ekim 1924’de yeni Türkiye Cumhuriyeti için mühendis, ekonomist, hukukçuların da yanı sıra sanatçıların da Avrupa’da eğitim görmesini sağlayacak düzenlemeler yapmıştır. Açılan sınavlarla devlet adına öğrenim görmeleri ve uzman olarak yetiştirilmeleri amacıyla yurt dışına öğrenci gönderime ye başlanmıştır. Saygun, 1928’de devlet bursu ile gittiği Paris’te ünlü müzik okulu Schola Cantorum’da Vincent d’Indy, Eugene Borrel, Bbouberbielle, Amedee Gastoue gibi öğretmenlerden ders almıştır. 1931 yılında Türkiye’ye döndüğünde Ankara Musiki Muallim Mektebi’nde öğretmen olarak göreve başlamıştır.

                  Saygun 1934 yılında Atatürk’ün talimatıyla, İran Şahı Rıza Pehlevi’nin Türkiye ziyareti sırasında sunulmak üzere bir aydan daha kısa bir sürede ilk Türk Operası olan Özsoy Operasını bestelemiştir. Librettosunu Münir Hayri Egelinin yazdığı opera bir efsane üzerine kuruludur. Türk milletinin doğuşunu, başlangıcı çok eskilere dayanan Türk ve İran kardeşliğini anlatmaktadır. Eserin prömiyeri 19 Haziran 1934 gecesi Atatürk ve Rıza Pehlevi huzurunda gerçekleştirilmiştir. Sahnenin hareketi ve müziğin gücünden yararlanarak, iki ülke arasındaki ilişkilerin geliştirilmesini hedeflemiştir.

                  27 Aralık 1934 tarihinde Atatürk, Ankara’ya gelişinin 15.yıl kutlamalarında seslendirilmek üzere eserler bestelenmesini istemiştir. Necil Kazım Ak ses in Bay önder operası ile Adnan Saygun’un Taşbebek operası, Ankara Halkevi’nde yine Saygun tarafından yönetilen orkestra ile seslendirilmiştir.

                    Saygun, Avrupa’da gelişen çağdaş müzik akımlarından uzak kalarak, Paris’teki okulunda edindiği Alman ekolünün ciddi yaklaşımı ile zaman zaman bireysel bir neo-klasizme yönelmiştir. Eserlerinde ki ortak ifade ise Türk geleneksel ve halk müziği unsurlarının özgün bir anlayışla hayata geçirilmesidir.

                     1939 yılında Saygun, Halkevlerinin müzik müfettişi olarak atanmıştır. 1940’da kuruluşunda yer aldığı bir dernek kapsamında konserler vermiş, kitaplar yazmıştır. Bu dönemde Tanrı, hayat, sevgi ve ölüm temalarını içeren tasavvuf felsefesi yoluyla Anadolu’nun ruhuna ulaşmak istemiş ve rehber olarak Yunus Emre’yi seçmiştir. II. Dünya Savaşı’nın devam ettiği 1942 yılında müzik hayatında dönüm noktası olarak nitelendirdiği Yunus Emre Oratoryosu’nu bestelemiştir. Eseri 25 Mayıs 1946 tarihinde Ankara’da Dil Tarih Coğrafya Fakültesinde seslendirilmiştir. Sadece Türkiye’de değil, dünyanın pek çok yerinde seslendirilmiş ve büyük başarı kazanmıştır.

                     1946 yılında Halkevleri müşavir ve müfettişliğini sürdürürken aynı zamanda Ankara Devlet Konservatuvarında kompozisyon öğretmenliği yapmıştır. 1972-78 yıllarında TRT’de Yönetim Kurulu üyesi olmuştur. 1973’te İstanbul Devlet Konservatuarında (Mimar Sinan Üniversitesi Devlet Konservatuarı) etnomüzikoloji öğretmenliği yapmış, Uluslararası Halk Müziği Konseyinde yönetim kurulu üyesi olarak yer almıştır. Çok sayıda bestesi ve eserleri vardır. 1971 yılında ilk Devlet Sanatçısı unvanını, 1985’te “sanatçı profesör” unvanını almıştır. 1981 yılında kendisine “Atatürk Sanat Armağanı” verilmiştir. 6 Ocak 1991 tarihinde hayatını kaybetmiştir. Eserleri ve diğer belgeleri Ankara Bilkent Üniversitesi bünyesinde kurulan Ahmet Adnan Saygun Müzik Eğitim ve Araştırma Merkezi’nde   bulunmaktadır.

 

ESERLERİ

1930 – Divertimento

1931 – Suit

1932 – Ağıtlar

1933 – Sezişler

1933 – Manastır Türküsü

1933 – Kızılırmak Türküsü

1933 – Çoban Armağanı

1933 – Klarnet, Saksafon, piyano ve vurma çalgılar için müzik

1934 – Özsoy

1934 – İnci’nin Kitabı (Orkestra düzenlemesi 1944)

1934 – Taşbebek

1934 – Sihir Raksı

1935 – Sonat

1935 - Duyuşlar

1936 – Suit

1938 – Sonatina

1939 – Dağlardan Ovalardan

1940 – Masal

1941 – Eski Üslupta Kantat

1941 – Geçen Dakikalarım

1942 – Yunus Emre

1942 – 1. Kuartet

1943 – Bir tutam keklik

1943 – Halay

1943 – Bir Orman Masalı

1945 – Üç Türkü

1945 – Anadolu’dan

1952 – Kerem

1953 – 1. Senfoni

1954 – Partita

1955 – Üç ballad

1955 – Demet

1956 – Küçük şeyler

1957 – 2.Kuartet

1958 – 2. Senfoni

1958 – 1. Piyano Konçertosu

1960 – 3. Senfoni

1961 – Partita

1964 – Aksak Tartılar Üzerine 10 Etüt

1966 – Trio

1966 – 3.Kuartet

1967 – Töresel Musiki

1967 – Keman Konçertosu

1967 – Aksak Tartılar Üzerine 12 Prelüd

1967 – Aksak Tartılar Üzerine 15 Parça

1968 – 10 Halk Türküsü

1968 – Nefesli Çalgılar Beşlisi

1970 – Dictum

1970 – Gılgameş

1971 – Üç Prelüd

1973 – Köroğlu

1974 – 4.Senfoni

1977 – Dört Lied

1977 – İnsan Üzerine Deyişler I

1977 – İnsan Üzerine Deyişler II

1978 – Oda Konçertosu

1978 – İnsan Üzerine Deyişler 4

1979 – İnsan Üzerine Deyişler 5

1981 – Atatürk’e ve Anadolu’ya Destan

1983 – Dörp Arp İçin Üç Türkü

1983 – İnsan Üzerine Deyişler III

1984 – İnsan Üzerine Deyişler 6

1985 – 5. Senfoni

1985 – 2. Piyano Konçertosu

1985 – Orkestralar için çeşitlemeler

1986 – Poem

1987 – Viyolonsel Konçertosu

1989 – Kumru Efsanesi

 

KİTAPLARI

1936 – Türk Halk Musikisinde Pentatonizm

1937 – Gençliğe Şarkılar: Halkevi ve Mektepler için

1937 – Rize, Artvin, Kars Havalisi Türkü, Saz ve Oyunlar Hakkında Bazı Malumat

1938 – Halk Türküleri: Yedi Karadeniz Türküsü ve bir Horon

1940 – Halkevlerinde Musiki

1945 – Yalan (Sanat Konuşmaları)

1952 – Karacaoğlan (Yeni Bilgiler-Bir Rivayet-Melodiler), Ankara, Ses ve Tel Birliği

1955 – Lise Müzik Kitabı 1-2-3 (Halil Badi Yönetken ile birlikte)

1958 – Musiki Temel Bilgisi 1 – 1958, 2 – 1962, 3 – 1964, 4 – 1966

1960 – Mod öncesi Ezgilerin Sınıflandırılması

1967 – Toplu Solfej, 1 – 1967, 2 – 1968

1967 – Töresel Musiki

1976 – Bela Bartok’s Folk Music Research in Turkey, Budapeşte, Akademiai Kiado

1982 – Atatürk ve Musiki: O’nunla Birlikte , O’ndan Sonra

 

 

KAYNAKLAR

Atatürk Ansiklopedisi

Habertürk.com

YAZARIN DİĞER YAZILARI